fbpx

Mijn favoriete lettertype-combinaties in canva

Het kiezen van lettertypes kan nogal een struggle zijn.. Want wat past bij elkaar? En wat past bij jou? Ik help je in dit blog met een aantal tips en ik laat je mijn favoriete lettertype-combinaties zien in Canva.

5 zaken waar je op moet letten bij het kiezen van een lettertype

Bij het kiezen van lettertypes zijn er een aantal ‘regels’ of zaken waar je op moet letten. Ik geef je 5 tips mee die ervoor zorgen dat je de juiste lettertypes gaat kiezen.

Contrast is belangrijk

Tegenpolen trekken elkaar aan…toch? In de liefde zie je het maar al te vaak: 2 ogenschijnend contrasterende personen hebben een super stabiele relatie. Ze vullen elkaar aan. Als yin en yang.

Lettertypes zijn net mensen: ze zoeken ook een maatje die ze aanvult. Lettertypes starten geen relatie met een ander lettertype dat precies op hen lijkt…. ze willen juist een wederhelft die tegengas geeft. Die anders is dan zij. De chaoot en de nette. De dikke en de dunne.

Ga je dus voor een dikgedrukt lettertype in je titel? Zorg dan dat je subtitel lettertype dun is. Is je titel mooi handgeschreven? Zet er een lettertype bij dat er juist ‘getypt’ uitziet. Zoek water bij vuur en je zult nooit de mist in gaan met het zoeken van jouw lettertype-paar!

Schreef, schreefloos & accent…wat?

Klinkt dit als chinees voor jou? Geen probleem; het is makkelijker dan je denkt. Bovenstaande zijn soorten lettertypen. Het zijn eigenlijk families. En in het geval van lettertypes kunnen ze van dezelfde familie vaak moeilijk door 1 deur (herkenbaar?). Een lettertype uit de ene familie (bijvoorbeeld ‘schreef’) gaat goed samen met een lettertype uit een van de andere families (schreefloos of accent).

Lettertypes in de categorie ‘schreef’ zijn lettertypes met een horizontaal streepje onderaan de i (en meerdere letters zoals de n, de m, en de h..) Zie je het hieronder?

Zie je wie er uit de ‘schreef’ en wie uit de ‘schreefloos’ familie komt?

Lettertypes die ‘schreefloos’ zijn, zijn het tegenovergestelde van de familie schreef. Als je een n ziet zonder horizontaal streepje onderaan de pootjes, dan heb je te maken met de familie schreefloos.

Alle andere lettertypes zitten in de categorie ‘accent’. Dit zijn bijvoorbeeld handgeschreven of andere bijzondere lettertypes die een accent geven aan je tekst. Deze zijn meestal wat excentrieker dan de andere families. Gebruik deze dus als je ergens nadruk op wil leggen.

Speel met de ruimte tussen letters

Een mooi lettertype life-hack: wat altijd mooi en chique staat is als je de ruimte tussen de letters wat groter maakt dan normaal. In Canva doe je dit door *als je je tekst hebt geselecteerd* te gaan naar het icoontje met 3 regeltjes en een pijltje ertussen (genaamd ‘tussenruimte’). Je maakt dan de ruimte tussen de letters groter (bijvoorbeeld 150 of 200).

Consistentie, consistentie, consistentie!

Daar is ‘ie weer: de eeuwige design tip. Wees super consistent in alle lettertypes die je gebruikt. Gebruik dus voor je titels op je website als op je social media hetzelfde lettertype. Dit zorgt voor herkenning van je merk; en dus maken mensen steeds sneller de associatie met jouw bedrijf als ze het lettertype zien dat jij altijd gebruikt.

3 verschillende lettertypes = genoeg!

Kies heel bewust de volgende lettertypes:

  1. Titels
  2. Subtitels
  3. Gewone tekst

Als je deze eenmaal hebt staan voor je merk dan is het uit den boze om nog extra lettertypes te gebruiken! Van extra lettertypes wordt je design juist erg rommelig. Beperk je dus tot deze lettertypes en je merk zal er ijzersterk uitzien.

Mijn favoriete lettertype combinaties in Canva

Zie hieronder nog een mooie visual met mijn persoonlijke favoriete lettertype-liefdes. Uiteraard kan je deze gewoon overnemen 🙂 Want zelf lettertype combinaties uitzoeken is best lastig; zeker als je nog niet zoveel bezig bent met ontwerpen. Zie dit dus als een cadeautje van mij aan jou 🙂 Gratis en voor niets!