Je logo maken: essentieel voor je het succes van je bedrijf. Maar als starter heb je niet altijd het budget om een designer in te huren. Ga je zelf aan de slag of huur je iemand in? In dit blog vertel ik de voor- en nadelen van het zelf ontwerpen of laten maken van je logo.
Je logo laten maken
Kosten logo: €70,- (voor een prijsstunter) tot €2000,- (voor een op maat gemaakt logo van een ervaren ontwerper)
Kosten logo + huisstijl: €500,- (voor een prijsstunter) tot > €10.000,- (voor een logo en huisstijl met diverse templates gemaakt door een ervaren ontwerper)
De voordelen
Een designer inhuren voor je logo (en huisstijl) levert je meteen een professionele uitstraling op. Op deze manier zal je vanaf dag 1 hoge(re) prijzen kunnen vragen en zullen klanten sneller voor jou kiezen dan voor de concurrent.
Daarnaast zullen je behoeften en de uitstraling die je beoogt ook naadloos aansluiten bij je logo en huisstijl. Zeker bij een ervaren ontwerper zal het plaatje helemaal kloppen en zal je je erg blij voelen met het ontwerp dat je krijgt.
Ten derde zullen je logo + huisstijl uniek zijn omdat ze speciaal voor jou zijn ontworpen. Bij prijsstunters is dat natuurlijk nog maar de vraag omdat zij vaak werken met bepaalde templates. Doorgaans geldt ook: hoe hoger de prijs; hoe unieker jouw uitstraling.
De nadelen
De investering die ertegenover staat is echter groter dan als je zelf aan de slag gaat. De prijzen zijn erg uiteenlopend. Ook hierin zal je bijvoorbeeld nog een keuze moeten maken voor een prijsstunter, beginnend ontwerper, ervaren ontwerper of een design bureau.
Daarnaast is het natuurlijk een mooi begin als je logo en huisstijl staat; maar dan ben je er nog niet. Het moeilijkste van het uitdragen van je merk is het ontwerpen van communicatiemateriaal. Denk bijvoorbeeld aan je website; social media posts, e-mail handtekening en andere zaken. Als je zelf niet de skills hebt om hiermee aan de slag te gaan zal je óf telkens een designer moeten inhuren die het voor je doet óf zelf moeten leren ontwerpen.
Zelf je logo ontwerpen
Kosten: gratis
De voordelen
Zoals ik al zei, het is gratis! Dat is natuurlijk het mooiste voordeel aan zelf je logo ontwerpen. Zeker als je net start met ondernemen is het logisch dat je niet meteen honderden of duizenden euro’s wil investeren.
Ten tweede zal je logo heel erg bij jou en je manier van werken passen. Jij weet namelijk het beste wat je wil uitstralen met je onderneming. Vaak gaat een deel van deze informatie verloren bij het proces van het werken met een designer. Ervaren designers zijn er heel goed in om je behoeften zo goed mogelijk te destilleren, maar beginnende designers zullen toch wat meer moeite hebben met het filteren van bijvoorbeeld je kernwaarden.
Nog een voordeel van zelf aan de slag gaan is dat je superveel leert. Als je eenmaal met een design-programma kan werken, zal je ook makkelijker social media posts of e-books ontwerpen. Dit zorgt ervoor dat je op de lange termijn veel geld bespaart – je hoeft immers geen designer in te huren voor nieuw communicatiemateriaal.
Als laatste is het gewoon ontzettend leuk om ZELF je logo te ontwerpen – en haha ja ik ben hier nogal gekleurd in want ik ben zelf designer. Maar als je creatief aangelegd bent en het leuk vindt om zelf dingen te creëren dan is het een hele mooie optie.
Nadelen
Het zelf ontwerpen van je logo kost natuurlijk tijd. Zeker als je een nieuw programma moet leren kennen dan ben je echt wel even bezig. Daarnaast moet je waken voor perfectionisme: ik zie veel ondernemers zelf aan de slag gaan met hun logo; om vervolgens na maanden nog steeds geen knoop door te hakken want het logo is nog niet perfect. Zonde, want in die tijd had je ook klanten kunnen werven ?
Zelf aan de slag gaan betekent nog niet dat je tevreden gaat zijn met je logo. Het ontwerpen is een creatief proces: soms lastig en ingewikkeld. Je hebt bijvoorbeeld iets in je hoofd maar je hebt (nog) niet de design skills om het te maken. Je kan het natuurlijk leren met je beste vriend Google; maar het zorgt soms voor frustratie als het keer op keer niet lukt.
Als laatste is er nog een groot vraagteken: met welk programma ga je werken? Ik raad Adobe Illustrator af als je geen ontwerp-ervaring heb; simpelweg omdat het veel tijd kost om hier handig in te worden. Een alternatief is de kant-en-klare logo-maker (alhoewel ik hier niet altijd de beste resultaten uit zie rollen + ze lijken gratis maar uiteindelijk betaal je je toch blauw als je extra variaties van je logo wil). Het beste programma om te gebruiken als je zelf je logo gaat ontwerpen is wat mij betreft toch echt Canva. Het is een laagdrempelige ontwerptool met diverse logo-templates; erg gebruiksvriendelijk en je kan zelf je logo’s goed exporteren als je kiest voor het (tijdelijke) pro-abonnement. Deze is de eerste maand gratis en vervolgens 11,99 per maand.
De conclusie: waar ga je voor?
Wat mij betreft is het belangrijk om je doel scherp te hebben. Wil je snel stappen maken naar een goedlopende onderneming die uiteindelijk marktleider wordt? Dan zou ik ervoor kiezen om wat meer te investeren en een designer aan de haak te slaan. Ben je ZZP’er die in het begin voornamelijk 1 op 1 gaat werken? Dan is zelf aan de slag gaan een prima eerste optie – mits je de juiste keuzes weet te maken en je er helemaal uitkomt met je ontwerp-programma. Je kan dan altijd later nog een designer inschakelen.
Zelf bouwen aan je merk met een stukje zekerheid? Kijk dan eens naar mijn online training STERK MERK. Hierin neem ik je van A tot Z mee in het bouwen van je droom-merk. Van uitstraling tot logo design, je kleurenpalet, typografie en stijlelementen: aan het einde van deze training heb je een basis neergezet voor jouw merk. Daar kan je zeker de komende jaren mee vooruit! En wil je nou zeker zijn van een perfect brand? Dan boek je er een coaching call met mij bij en samen zetten we de puntjes op de i.